ضرورت ایجاد فروم گفتگوی آزاد در اینترنت توسط نهادهای مطمئن

قبلا سایت زندیق و گفتگو دات کام بودند که توسط چندتن منتقد دین راه اندازی شده بود ولی ابتدا هک شد و بعد هم با مشکل مالی روبرو شد مشکل مالی قبلی که حل شد یکی از همکاران آن توسط وزارت اطلاعات دستگیر شد و سایت زندیق و گفتگو دات کام فعلا تعطیل است بحث و گفتگوها و هم اندیشی ها هم از بین رفت.

البته در اینترنت فروم هایی هستند که بخش تبادل نظر درباره سیاست و مذهب و بخش گفتگوی آزاد دارند ولی به محض اینکه نظر مخالف نوشته میشود اقدام به اخراج کاربر و حذف نوشته ها می کنند. برخی هم تا حدی اجازه انتقاد علیه حکومت و علیه اسلام را می دهند ولی گفته میشود که این فروم ها تحت نظر وزارت اطلاعات و اداره جاسوسی سپاه پاسداران است و برای شناسایی مخالفین استفاده میشود و نوشتن در چنین فروم هایی امنیت کاربران را تحدید می کند.

فروم سایتی است که توسط اسکریپتهای مختلف قابل راه اندازی است که بهترین اسکریپت Vbulletin است و در آن موضوعات مختلف دسته بندی میشوند و بهترین مکان است تا هر کس موضوعی را شروع کرده و درباره آن به بحث و نظرو نظر سنجی می پردازند.
متاسفانه هنوز موسسه امن و معتبری اقدام به راه اندازی فروم نکرده ویا به صورت خودجوش با علاقه شخصی یا توسط عوامل جمهوری اسلامی اقدام به تاسیس فروم کرده اند. فیسبوک هم فروم دارد اما مثل فرومهای تخصصی که با Vbulletin ایجاد میشود کارایی لازم را ندارد.

برای همین کار بسیار خوبی است که موسساتی مثل دویچه وله و گروه های اپوزیسیون معتبری چون پارس تی وی و ... اقدام به تهیه سرور و راه اندازی فروم کنند. ایجاد فروم توسط نهادهای معتبر طرفدار آزادی بیان هم امنیت نویسندگان را تضمین می کند و هم حفظ نظرات خوانندگان را برای همیشه تضمین می کند.
اگر واقعا گروهی به آزادی بیان اعتقاد دارد بهترین راه ایجاد سایت فروم کاملا آزاد و امن برای ایرانیان است.

برای آشنایی خوانندگان که نمی دانند فروم چیست می توان نمونه ای از آن را در آدرسهای زیر مشاهده کنند:
forum.persiantools.com
www.andishehaa.com
www.askquran.ir

.................

هیچ نظری موجود نیست: